انواع موتور برای سقف متحرک برقی

موتور‌های سقف متحرک

موتور سقف متحرک دارای اجزایی مانند میکروسوییچ، ترموستات، سیستم‌‌های حمل و نقل و سایر قطعات می‌باشد که با بهره گیری از آن‌ها سقف‌ها را باز یا بسته می‌کند. این موتورها مزایای فراوانی دارند و با صدای کم و به طور یکنواخت کار خود را انجام می‌دهند. موتور برقی به آسانی قابل استفاده است و هزینه‌های کلی سقف‌ها را کاهش می‌دهد. این موتورها از نوع توبولار هستند که با سرعت و دقت بالایی کار می‌کنند. موتور‌های سقف متحرک برقی در انواع دیزلی، هیدروکربنی و بنزینی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه‌ی این مقاله از پادناتنت به معرفی موتور برقی سقف متحرک و انواع آن خواهیم پرداخت.

موتور سقف متحرک برقی چیست؟

برای معرفی موتور سقف متحرک برقی در ابتدا بهتر است بدانیم که سقف متحرک چیست؟ سقفی که در شرایط مختلف باز و بسته می‌شود و ثابت نیست را سقف متحرک می‌نامند. این سقف‌ها برای استفاده در رستوران‌ها، ورزشگاه‌ها، حیاط خلوت، مراکز تجاری و… مناسب می‌باشند. باز و بسته شدن سقف متحرک به روش دستی و برقی انجام می‌گیرد. برای سقف‌های بزرگ و با مساحت زیاد روش دستی کارایی ندارد و باید از نوع برقی استفاده شود.

این موتورها انرژی برق را دریافت کرده و به انرژی مکانیکی تبدیل می‌سازند. موتور سقف متحرک با جریان نیم تا ۱ آمپر کار می‌کند و برای عملکرد آن تنها ۴ دقیقه زمان لازم است. موتور‌ها توسط ریموت یا کنترل سقف را باز یا بسته می‌کنند. برق این موتور تک فاز می‌باشد که با دریافت آن دمای خود را تا اتمام کارکرد بالا می‌برد. در برخی سقف‌های بزرگ ممکن است چند قطعه از این موتورها نصب شوند، به طور معمول برای هر ۵۰ متر مربع از سقف یک موتور الکتریکی نیاز می‌باشد.

انواع موتور سقف متحرک برقی

در بررسی انواع موتور سقف متحرک این نکته دریافت می‌شود که این موتورها در حالت کلی از نوع توبولار هستند. این نام از تیوب لار و استوانه‌ای نشأت گرفته است. موتور‌ها در ظاهر به شکل استوانه‌ای می‌باشند. موتور توبولار بر اساس نوع مصرف انرژی در انواع دیزلی، بنزینی و هیدروکربنی تقسیم بندی می‌شود.

  • موتور دیزلی: موتور‌ها‌ی دیزلی با سرعت و قدرت بالایی کار می‌کنند و برای برخی موارد استفاده می‌شوند. مواد اولیه‌ی این موتورها دیزل است که ساختار آن‌ها با این ماده سازگاری بهتری دارد.
  • موتور هیدروکربنی: این موتورها از هیدروکربن به عنوان ماده‌ی اولیه استفاده می‌کنند تا عملکرد بالایی داشته باشند. موتور هیدروکربنی سرعت و قدرت بالایی دارد.
  • موتور بنزینی: مواد اولیه‌ی این موتور بنزین می‌باشدکه توسط آن انرژی مکانیکی را تولید می‌کند. این موتورها نیز مانند انواع دیگر سرعت عمل و قدرت بالایی دارند.

ویژگی‌های موتور‌ سقف متحرک

موتور سقف متحرک برقی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و دارای امکانات پیشرفته‌ای می‌باشد. برخی از این موتورها مجهز به سنسور باران هستند که از راه دور قابلیت کنترل دارند. موتور به طور یکنواخت، آرام و کنترل شده سقف را باز و بسته می‌کند و بسیار کاربردی می‌باشد.در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های موتور‌های سقف متحرک برقی اشاره می‌کنیم.

  • این موتورها به آسانی و با یک ریموت یا کنترل عملکرد خود را به انجام می‌رسانند.
  • موتور سقف متحرک با سرعت و قدرت زیادی کار می‌کند و طول عمر بالایی دارد. همچنین موتور باکیفیت و دارای عملکرد بهتر در افزایش عمر سقف متحرک مؤثر است.
  • این موتورها در توان‌ها‌ی متنوعی تولید می‌شوند و برای سقف با مساحت‌های مختلف کارایی دارند.
  • موتور سقف متحرک در حین عملکرد صدای کمتری تولید می‌کند و محیط امنی را برای کاربران فراهم می‌سازد.
  • استفاده از موتور سقف متحرک نسبت به نوع دستی هزینه‌های کلی را کاهش می‌دهد.
  • این موتور‌ها قابلیت نگهداری آسانی دارند و کمتر به تعمیر نیاز پیدا می‌کنند.

سقف متحرک

 

اجزاء موتور سقف متحرک برقی

موتور سقف متحرک برقی متشکل از اجزایی مانند موتور داینامو، سیستم‌های حمل و نقل، ترموستات و مدار‌ها می‌باشد که هر کدام عملکرد خاصی دارند. موتور داینامو دارای بخش‌های داینامو و ترانسفور برقی است که با دریافت جریان برق انرژی لازم را برای حرکت موتور تأمین می‌سازد. قطعاتی مانند ترموستات، رله‌ها و مدار‌ها از اجزاء کاربردی موتور‌ها هستند و انرژی آن را در حین عملکرد افزایش می‌دهند. سیستم‌های حمل و نقل و پلاک‌ها به عنوان قطعات ساختاری موتور‌ها در حرکت آن کمک می‌کنند.

نحوه عملکرد موتور سقف متحرک

موتور سقف متحرک حاوی سیم پیچ‌ها و میکروسوییچ‌هایی است که توسط آن‌ها حرکات مکانیکی خود را انجام می‌دهد. در فضای استوانه‌ای موتور سیم پیچ‌هایی قرار دارند که انرژی برق را به جریان می‌اندازند. این سیم پیچ‌ها موتور را در فضای لوله‌ای مانند تحت تأثیر قرار می‌دهند که امکان نفوذ هوا به داخل آن وجود ندارد.

حرارت ایجاد شده توسط سیم پیچ‌ها با المان خاصی محافظت می‌شود از شروع عملکرد موتور دمای سیم پیچ‌ها به تدریج افزایش می‌یابد. دمای موتور در نهایت به ۱۶۰ درجه می‌رسد در این شرایط المان محافظتی برق را قطع کرده تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند. در این حالت موتور متوقف می‌شود و دمای عادی دستگاه دوباره باید به ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتی گراد برگردد.

سخن پایانی

موتور‌های سقف متحرک برقی بسیار کاربردی هستند و در مدت زمان کمتری سبب باز و بسته شدن سقف‌ها می‌شوند. این موتورها توسط سیم پیچ‌ها انرژی خود را از برق می‌گیرند و قطعه‌ای الکتریکی می‌باشند. موتور برقی سقف متحرک در انواع دیزلی، بنزینی و هیدروکربنی دسته بندی می‌شود که نوع مواد اولیه‌ی آن‌ها متفاوت است. این موتور‌ها  از نوع توبولارهستند و به شکل استوانه‌ای می‌باشند. موتور‌های سقف متحرک با قدرت و دقت بالایی کار می‌کنند و قابلیت نگهداری آسانی دارند. پادناتنت، طراح و مجری انواع سقف‌های متحرک برقی است و شما می‌توانید بهترین خدمات مهندسی در این زمینه را دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران ما تماس حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پــــــــــادنا تــــنت