بهترین مدل جنس پارچه سازه غشایی چیست؟

پارچه سازه غشایی

سازه چادری غشایی در معماری دکوراسیون نقش بسزایی دارد که این موضوع باعث شده برای محیط های سرباز مثل پارک ها ، استخر ها ، فروشگاه ها ، شهر بازی ، رستوران ها و .. برای پوشش یک قسمتی از فضا افراد اقدام به خرید سقف غشایی کنند.

در این نوع سازه ها پارچه یکی از عن6اصر اصلی میباشد که به عنوان پوشش اصلی استفاده میشود و باعث افزایش استحکام و مقاومت بالای سازه میشود پس در این زمینه باید دقت کافی به خرج دهید تا بتوانید بهترین مدل از جنس پارچه سازه غشایی را انتخاب کنید.

در این مقاله با انواع جنس پارچه در ساخت سازه چادری آشنا می شویم

پارچه سازه چادری باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

پارچه به کار رفته در سازه  باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • شرایط جوی نظیر آب، باران، برف، وزن و نور خورشید
  • مقاومت در برابر پارگی، سایش، یخ زدگی، ضربه و حتی خوردگی
  • مقاومت در برابر نفوذ آب، اشعه فرابنفش نور خورشید، آتش بازی، گرد و غبار و ماده‌های شیمیایی
  • ویژگی‌هایی همچون نرمی، انعطاف‌پذیری، شفافیت، انعکاس نور، وزن سبک و…

چرا نوع پارچه سازه های غشایی مهم است؟

نوع پارچه سازه های چادری به این دلیل است که دوام و مقاومت پارچه را تعیین میکند. لازم به ذکر است که نوع پارچه با توجه به کاربرد سازه چادری و همچنین شرایط اقلیمی منطقه تعیین می‌گردد.

انواع پارچه سقف غشایی چیست؟

از انواع پارچه‌های استفاده شده در سازه چادری می‌توان به پارچه پلی استر، کتان، فایبرگلاس و … اشاره کرد. هر کدام از این پارچه‌ها، دارای ویژگی‌ها و مزایای مختلفی هستند که برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. در ادامه به شرح هر یک از آنان خواهیم پرداخت.

پارچه پلی استر

این پارچه به دلیل قیمت پایین و خاصیت انعطاف پذیری که دارد خطر آسیب دیدگی را در اثر تا زدن و کشیده شدن کاهش می دهد با اینکه در هنگام حمل و نصب آن باید دقت کنید تا آسیبی به آن وارد نشود اما این پارچه میزان سختی و مقاومت خوبی دارد. استفاده از پارچه پلی استریکی از بهترین نوع پارچه برای سازه چادری میباشد.

پارچه پلی استر

مزایا استفاده از پارچه پلی استر در سازه چادری

پارچه پلی استر به راحتی شسته و تمیز می‌شود و به طور کلی برای کاربردهایی که نیاز به چسبندگی بالا و مقاومت طولانی مدت دارند (به ویژه در شرایط آب و هوای گرم تابستانی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار این موارد، پارچه پلی استر سبک وزن است که باعث سهولت در حمل و نقل و آسانی نصب و تعمیر می‌گردد.

پارچه  PVC

این نوع پارچه به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط جوی، آتش بازی و خوردگی دارد مناسب برای ساخت سازه‌های چادری به ویژه در جشنواره‌ها است.

نصب این نوع پارچه همراه با پارچه پلی استر می تواند میزان نور خورشید که به محیط زیر سازه می تابد را کاهش دهد تا گرمایی به زیر آن نفوذ نکند و تابش نور خورشدی جلوگیری کند.

پارچه  PVC

مزایا استفاده از پارچه PVC در سازه چادری

پارچه پی وی سی دارای ویژگی‌هایی دیگری نظیر غیر قابل نفوذ بودن در برابر ورود مایعات، مقاومت بالا در برابر نور خورشید، رطوبت و سایش نیز است

علاوه بر این، پارچه PVC انعطاف‌پذیری بالایی دارد که به آن اجازه می‌دهد تا به راحتی خم شده و در نتیجه احتمال پارگی و شکستگی آن پایین است.

پارچه ای که در سازه چادری PVC به کار می رود دارای تنوع رنگ بسیار بالایی است که می توان بر مبنای محوطه، رنگ پارچه را انتخاب نمود. از دیگر ویژگی های مهم این پارچه، قیمت پارچه PVC است که به نسب پارچه هایی با جنس PTFE و ETFE قیمتی پایین تر خواهند داشت.

 پارچه نایلون (Nylon)

این پارچه از الیاف نایلون ساخته شده و دارای ویژگی‌های گوناگونی مانند مقاومت در برابر سایش، خوردگی، آتش بازی، خمودگی و انعطاف می‌باشد. این پارچه بسیار سبک و قابل حمل است و به طور معمول برای استفاده در محیط‌های داخلی مناسب است.

 پارچه نایلون

مزایا استفاده از پارچه نایلونی در سازه چادری

جنس پارچه نایلون سازگار با محیط زیست است و به دلیل مقاومت بالای خود در برابر نور خورشید و رطوبت، عمر بلندی داشته و در شرایط کاری سخت نیز آسیب چندانی نمی‌بیند.

از دیگر ویژگی‌های مثبت این پارچه می‌توان به قابلیت پوشش دادن روی شش ضلعی پل‌ها، نصب و حمل آسان و سادگی در نگهداری و تعمیر اشاره کرد.

معایب استفاده از پارچه نایلونی در سازه چادری

باید توجه داشت که پارچه نایلون در مقابل نور خورشید کمی ضعیف عمل می‌کند و در صورت استفاده طولانی مدت در شرایط نور خورشید شدید، بستری برای تولید حرارت خود و خودآتش‌گیری می‌شود. همچنین، به دلیل نارسایی در کاهش انعکاس نور، در مواردی همچون روسازی مناطق عمومی و بوفه‌ها، به دلیل عدم پوشش دادن زیاد، مناسب نیست.

پارچه پلی اتیلن (Polyethylene)

این نوع پارچه بسیار مقاوم در برابر شعله ور شدن و جذب پرتو UV است و در نتیجه مناسب برای ساخت سازه‌های چادری تجاری و صنعتی است. این پارچه از پلیمری به نام پلی اتیلن ساخته می‌شود و دارای خواصی مانند پایداری، مقاومت در برابر آلودگی‌های شیمیایی و قابلیت بازیافت است.

پارچه پلی اتیلن

مزایا استفاده از پارچه پلی اتیلن در سازه چادری

پارچه پلی اتیلن از پارچه‌های با وزن سبک است که از آن برای تولید سازه‌های چادری، سایش‌گیر و کیسه‌های نگهدارنده استفاده می‌شود. این پارچه به دلیل جمع آوری چند لایه متمادی پلی اتیلن، دارای قابلیت حفظ گرما و ممانعت از آتش سوزی، آلودگی‌های شیمیایی و شرایط جوی مناسب است.

با توجه به خواص اشاره شده، این نوع پارچه به عنوان یک گزینه اقتصادی و با کیفیت در ساخت سازه‌های چادری مطرح است.

پارچه کتان

این پارچه از الیاف طبیعی کتان ساخته شده و دارای ویژگی‌هایی چون مقاومت بالا در برابر نور خورشید، آتش بازی، خوردگی، سایش، انعطاف و ضربه است. همچنین، پارچه کتان نسبت به پارچه‌های مصنوعی دارای قابلیت تنفس بالاتری است، که این ویژگی را در تنظیم رطوبت و دمای داخلی سازه چادری به خوبی نمایان می‌کند.

پارچه کتان

مزایا استفاده از پارچه کتان در سازه چادری

در مقایسه با پارچه‌های دیگر، پارچه کتان به دلیل پوسته‌ی سختی که دارد، سبکی کمتری دارد و به همین دلیل در برابر بارهای سنگین‌تر و شرایط پایدار، کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند. با این حال، پارچه کتان در برابر شرایط محیطی سخت، مانند آب و باد، مقاومت بالایی دارد

پارچه‌ توری

این نوع پارچه‌ در سازه‌های خاص به کار می‌رود و دارای سوراخ‌های ریزی است که به خورشید، آب و باد اجازه می‌دهد که وارد فضای داخل سازه شوند. پارچه‌های توری برای مکان‌هایی نظیر حیاط‌های پشت بام مسکونی و یا استفاده در شرایط تورمنت‌های بادی و پایین‌آوردن بار وزنی مناسب هستند.

پارچه توری

مزایا و معایب پارچه‌های توری

ویژگی‌های این پارچه شامل مقاومت بالا در برابر نور خورشید، خوردگی و زنگ زدگی، وزن سبک و قابل حمل، است. با این حال، باید توجه داشت که مقاومت این نوع پارچه در مقابل تمامی عوامل مخرب در محیط زیست، به مراتب کمتر از سایر نوع پارچه‌هاست و کمتر مانع تردد نور و امواج صوتی نیز می‌شود

پارچه‌ فایبرگلاس  (PTFE)

این پارچه‌ها در ساخت سقف‌های کنترل شده در برابر نور آفتاب و گرمایش کاربرد دارد و برای مصارفی نظیر سالن‌های پذیرایی و سقف گلخانه ها استفاده می‌شود. پارچه فایبرگلاس با استفاده از الیاف شیشه‌ای ساخته می‌شود و دارای ظاهری شفاف و شبیه به پارچه سفید است.

از خواص این پارچه میتوان اشاره کرد که فایبرگلاس حتی در سخت‌ترین شرایط جوی نیز تغییر شکل نمی‌دهد شوند.

به علت هزینه بالا این پارچه ها در مقایسه با سایر پارچه ها، استفاده از آنها در ایران بسیار محدود بوده است

پارچه_ فایبرگلاس

مزایای استفاده از پلی استر با روکش پی وی سی در سازه چادری

برخی از انواع سازه چادری پارچه پلی استر با روکش پی وی سی ترکیب میشود که در این قسمت مزایای آن را ذکر کرده ایم:

  1. استفاده از این مدل پارچه می توان به وزن سبکش اشاره کرد. پی وی سی پارچه ای بسیار سبکی است و پلی استر هم از آن سبک تر.
  2. هم انعطاف پذیری اش است که در بالا مختصر راجع به آن توضیح دادیم این قابلیت پارچه باعث شده تا سازه پارچه ای را به هر شکلی تزئین کنیم.
  3. مقاومت بالای پارچه است این مورد باعث می شود تا مقاومت سازه چادری هم افزایش پیدا کند. وقتی پارچه برای شکل دادن کشیده شود باید آنقدر مقاومت داشته باشد که نسبت به کشیدگی های شدید پاره نشود یا سوراخی ایجاد نشود.همچنین در مدت استفاده طولانی نباید در اثر تابش نور خورشید ، گرمای شدید پارچه پوسیده شود یا اینکه پارگی در پارچه ایجاد شود.
  4. قیمت پارچه پی وی سی به همراه پلی استر است نسبت به دیگر پارچه های بسیار پایین تر است. پارچه سازه کششی هم ممکن است در این امر استفاده شود اما به دلیل قیمتش معماران را از استفاده اش صرف نظر می کند.
  5. تنوع در طرح و رنگ پارچه پی وی سی و پلی استر بسیار زیاد است که بنا به محیط مورد نظرتان می توانید انتخاب نموده و آن را جهت تزئین محیط نصب کنید.

نتیجه گیری

با مطالعه کامل موارد بالا متوجه شدید که پارچه های سازه های غشایی شامل پارچه های پلی استر ، پارچه  PVC ،  پارچه نایلون ، پارچه پلی اتیلن و پارچه کتان میباشد. شما میتوایند بر اساس نیاز خود نسبیت به آب و هوای منطقه خود اقدام به انتخاب بهترین جنس پاره سقف غشایی کنید و پس از آن فروشگاه پادناتنت تماس بگیرید تا کارشناسان ما بهترین راهنمایی را در اختیار شما قرار دهند. برای اطلاعات بیشتر نمونه پروژه های ما را در این قسمت مشاهده کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پــــــــــادنا تــــنت